pingstafton

Idag är det pingstafton. Ingenting jag firar alls, och dessutom ska jag jobba ikväll. Och storhelgstillägg får man, bra bra!
 
Satt och frågade mig själv innan varför man egentligen firar pingst och vad är för något? Utan att komma på något svar. Rätt sjukt egentligen att man får lika mycket OB om man  tex. jobbar nyårsafton och julafton. Dom dagarna känns så mycket större för mig.


Varför firar man pingst?
Pingsten firas femtio dagar efter påsk och tio dagar efter Kristi himmelsfärds dag. Vid textläsningarna på högmässan läser man om, hur den helige Ande kom ner över Maria och lärjungarna och gjorde dem frimodiga. Tungor som av eld kom ner på dem och stannade på var och en av dem. Lärjungarna hade tidigare varit ängsliga och rädda. Nu fylldes de av den helige Ande och blev mycket frimodiga. De började tala många olika tungomål, med de ord som Anden ingav dem. Många kom till tro genom apostlarnas förkunnelse och lät döpa sig. På den första Pingstdagen ökade de troendes antal med inemot tre tusen människor. De psalmer man sjunger handlar om den helige Ande, och i bönerna ber man om, att den heliga Ande skall komma till oss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0