onsdag och utvecklingsfaser

Åh vad jag är dålig på att uppdatera här. Har tänkt ladda upp lite roliga foton nu några kvällar men varje gång kommer jag på att batteriet inte sitter i kameran eftersom det har laddats, och därefter blivit nedlagt i en byrålåda som är alldeles för långt från soffan och datorn där jag sitter, och att resa sig upp och hämta batteriet o dessutom sätta i det i kameran och ladda in bilderna i datorn, ja det blir ett för stort project :P Så jag väntar gärna några dagar till (eller veckor). Jeje.

Noel är inne i en riktig mammapappamammapappa bara mamma och pappaperiod. Han är svårsövd på kvällarna och har stökat runt som bara den i två nätter nu vilket han inte gjort på ett bra tag. Läste runt lite på internet och runt åtta månader ska tydligen separationsfasen infinna sig. Misstänker starkt att han är i den nu, alla "symtom" stämmer, (ja, utom att han inte äter dåligt ;)).

"Separationsfasen, det absolut jobbigaste språnget under barnets första år. Barnet klänger otroligt mycket, sover dåligt, äter dåligt, kan bli ilsk och gnällig och frustrationen är stor hos både vuxna och barn. Det är nu som det händer mest saker, många barn är otroligt frustrerade precis innan de lär sig krypa och när de bemästrar den konsten kommer nästa sak… mamma är inte samma individ som barnet! Barnet kan bli oroligt, speciellt vid insomning och under sömnen, och vaknar till flera gånger för att kolla så mamma finns kvar. Vid den här åldern har barnet sin första förälskelse, i mamma och pappa. Att få små kärleksbett, nyp, luggningar är inte ovanligt. Inte heller att få ett barn som verkar sitta fast på en som ett plåster. Ingen annan duger än mamma (och/eller pappa)."

Min lilla älskling, undrar just hur länge det håller i sig... Läste också i lite forum där folk tipsade om en bok som tydligen ska vara bra för att förstå det här med bebisars olika utvecklingsfaser: Växa och upptäcka världen av Hetty van de Rijt. Skulle verkligen vilja läsa denna boken men det verkar som den har utgått, i alla fall i de webbutiker där jag har letat. Så om någon har denna boken och vill låna ut den får ni gärna säga till. Eller om någon vill dela med sig av hur era bebisars/barns utvecklingsfaser var, främst separationsfasen då? Vill ju förstå mig på min lillprins så mycket som det bara går...

Är i alla fall ganska slut efter två relativt sömnlösa nätter och hoppas på att få sova lite riktigt inatt, *peppar peppar har han sovit non stop nu sen klockan åtta och det hände varken igår eller i förgår*... Jobbit för Micke med när vi stökar runt i samma rum och han ska upp och jobba. Som tur är har han varit ledig idag eftersom han ska jobba hela helgen. Vi har haft en mysig dag, hade riktigt roligt uppe på stan idag hela familjen. Främst var det nog för en stor gosedjurshund som Noel fick av sin pappa inne på leksaksaffären, ett riktigt klipp för den kostade bara 15 kr (hade kostat 269 kr!!!) och Noel älskade den! Men fattar varför den va så billig nu för den var galet ful! Denna fick sedan åka tillsammans med en glad Noel i vagnen under hela turen... Köpte även en leksaksmobil (borde bli poppis med tanke på att min mobil och tevetryckaren är det bästa som finns), en bamseprasselbok, strumpor och två bodys billigt som tusan på slutrean och min kära sambo köpte även ett par byxor (vilket var anledningen till att vi gav oss ut på stan). Har även hunnit handla mat för ett tag framöver med, och eftersom vi inte har någon bil just nu eftersom den muppar sig och har hamnat på verkstan är man glad att man har barnvagnen och lasta på så man slipper handla precis allt på dyra cityhallen. Har även hunnit med att göra klart en inlämningsuppgift så nu är den ur världen, skönt!

Imorgon ska jag upp tidigt och infinna mig hos doktorn så det är nog bäst att hoppa i säng snart man vet aldrig vad denna natten har att bjuda på... Oj vad långt detta blev, om ni nu orkat läsa :P

Kommentarer
Postat av: Johanna

Härligt med en dag på stan tillsammans med familjen. Mindre kul kanske att ni har haft nattugglan på besök nu om nätterna, hoppas att er lille kille fortfarande sover gott!



Jag har läst massor om det där med utvecklingsfaserna under utbildningen, och det är verkligen mycket som händer och sker med de små liven. Har hört om den boken tidigare, synd att den inte finns att få tag i. Jag har den inte heller.

Kanske bibblan?



Hoppas allt är bra!

Kram

2011-01-26 @ 23:37:29
URL: http://johannala.blogg.se/
Postat av: Cissi

Skulle precis skriva de att jag skulle bli väldigt förvånad om den inte fanns på biblioteket.. :)



Låter som en fas som både är väldigt jobbig men ändå lite mysig tycker jag :)

2011-01-30 @ 13:27:45
URL: http://cisis.blogg.se/
Postat av: Millah

Hej... Allt bra?

Jag har igång massa roliga tävlingar & det kommer in nya titt som tätt!



Du hittar tävlingarna här---> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Ta hand om dig =) Kramar // Millah

2011-01-30 @ 20:31:34
URL: http://millahoman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0